Pondělí, 27 května, 2024
NewsRozhovory

Starosta Brandýsa-Boleslavi: Zvažujeme zavedení modrých zón po celém městě

Aktuálně z Brandýska přináší další část rozhovoru se starostou města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Robertem Pechou (Vy Jste Město). Tentokrát přišla řeč na drahé energie, dopravu a opravy silnic nebo občany, kteří ve městě bydlí na černo.

Dalším horkým tématem je doprava. Obchvat Staré Boleslavi zatím hotov nebude. Nezměnilo se na tom něco? Nepovedlo se vyjednat se společností ČEZ rychlejší přeložky?

Ano, obchvat stojí na postupu společnosti ČEZ. Jejich přístup není podle mě správný. My potřebujeme například přeložku trafostanice, kterou máme uprostřed areálu školy Palachova. Kvůli tomu se tam nedá udělat venkovní učebna a ČEZ se k tomu staví stylem: buď přistoupíte na naše podmínky takové, jaké si řekneme, nebo to dělat nemusíme.

V případě obchvatu tam byla trafostanice, kterou dnes přeložili, ale je tam ještě vedení od vojáků a na něj údajně nemá ČEZ sloupy. Minimálně dva roky vědí, že se obchvat bude stavět. Otevření obchvatu Staré Boleslavi se proto očekává do poloviny příštího roku. Ta stavba fakticky stojí jen na té přeložce.

Opravy silnic v Brandýse nad Labem

Jak to vypadá s dalšími částmi obchvatu? Ze Záp, kolem Pražské na Kosteleckou.

Brandýský obchvat je nyní ve fázi projekční přípravy. Co asi bude dříve, tak to je silnice 610 na Prahu. Je to nutná stavba pro další pokračování projektování obchvatu Prahy, a proto má z pohledu kraje i Prahy prioritu. Kolem roku 2026 by se měla začít stavět.

Jaké se budou opravovat další silnice, co třeba Výletní?

Výletní je naprojektována. Kvůli počasí začnou práce na jaře, aby nedošlo k tomu, že se rozkope a zůstane kvůli zimní přestávce rozestavěná, neprůjezdná. Ulice Výletní se bude opravovat po třetinách. Finanční prostředky jsou na rekonstrukci připraveny. Přesto, že se má tato ulice rekonstruovat, nebyl řešen ani cyklopruh, ani zeleň. Chceme, aby se to řešilo systémově společně s rekonstrukcí. Ne že si najednou vzpomeneme: co stromy a kudy budou jezdit cyklisté? Potřebujeme vyřešit, aby se na kole dalo jezdit skrz celé město bezpečně.

MHD v Brandýse nad Labem

Objevují se nápady na rychloautobus do Prahy.

Jednal jsem v této věci se zástupci kraje a IDSK (Integrované dopravy Středočeského kraje). Nejdříve bylo všeobecné nadšení, že zajistíme obdobu linky 379, ale druhý den mi psali, že zde takový autobus máme. „Pouze“ má velmi nevhodně zastávky (linka 346 – pozn. red.). Oni (vedení PID/IDSK – pozn. red.) nabídli, že se pokusíme optimalizovat tuto linku, aby posloužila jako varianta linky 379, stavěla na náměstí i u P+R parkoviště a pak by jela na Černý Most. Mohlo by to lidi motivovat, že stojí za to využít P+R parkoviště. Člověk potom sedne do autobusu a za 20 minut je na Černém Mostě.

A kdy to bude fungovat?

To nevím, jsme ve stádiu, kdy jsme se bavili o možnostech dalšího jednání, že s tím můžeme snad nějakým způsobem hýbat. Příběh P+R parkoviště je smutný, protože tam dnes parkuje 5 nebo 6 aut denně.

Jiným tématem jsou energie. Víte již, kolik město zaplatí navíc kvůli zdražování elektřiny a plynu? A je známo, o kolik se zdraží ve městě vodné a stočné?

Město Brandýs-Boleslav nakupuje na burze elektřiny pro město a městské organizace, takže jsme i letos museli nakoupit na burze. Samozřejmě se výrazně zvedla cena, naštěstí spadáme do státní podpory. Případné úspory jsme projednávali s různými energetickými odborníky, ale úřad v tak nehospodárných budovách, jakými jsou historické budovy úřadu, příliš velké úspory neuskuteční. Víme, že můžeme zhasínat, ale těžko vypneme počítač v práci. Omezilo se například vytápění chodeb, kde máme nyní celkem chladno.

Doufám, že se nepletu, ale město zaplatí za elektřinu navíc asi 12 milionů korun. To se dotýká také základních a mateřských škol i dalších organizací města. O kolik se zvýší cena vodného a stočného, ještě nevíme. Například voda od PVK se zvyšuje od ledna o 37 %. U nás to určitě nebude o takovou částku, protože město má naštěstí vlastní vrty. Voda se tím zprůměruje, ale je samozřejmě problém, že podíl káranské vody výrazně stoupá oproti minulosti. Je to dané tím, že nám začínají přibývat bytové jednotky, tedy obyvatelé.

K vodě je však nutné přičíst také náklady na udržování vodovodní sítě a kanalizace. Velkou část ceny stočného jsou energie. Čistička je na elektriku a pak máme spoustu přečerpávacích míst kanalizace. Do toho se přičítají také ceny různých oprav a rekonstrukcí. (Rada města mezitím rozhodla o zdražení vodného a stočného o 23 % – pozn.red.)

Když jsme u těch energií, máme na stole také požadavek Univerzity Karlovy, od které si město pronajímá nějaký čas bazénu pro občany v budově fakulty, a ten dosud stál 800 Kč. A teď nově chce fakulta, myslím, 2400 Kč za hodinu, což je trojnásobek ceny. Nyní řešíme, jak s tím naložit. Řešit to musíme, protože se jedná o opravdu velký nárůst ceny a doplatek na jednu hodinu využití bazénu jednou osobou by činil zhruba 200 korun.

Mimochodem, s jakým návrhem rozpočtu půjdete na zasedání zastupitelstva?

Návrh rozpočtu bude vyvěšen v následujících dnech. Hodně jsme změnili strukturu rozpočtu. Byly v něm položky na akce, kde byla třeba částka 150 000 korun na akci, ale když se posbíraly veškeré náklady, tak se ukázalo, že to vyšlo na 230 000 korun. Takže my jsme řekli, že tento neprůhledný model nechceme, ale naopak chceme zprůhlednit tento systém financování a striktně na každou akci bude v rozpočtu položka, která bude obsahovat všechny náklady.

Radary v Brandýse nad Labem

Ještě bych se rád zeptal na bezpečnost ve městě. Plánujete v této oblasti nějaké kroky? 

Dochází k modernizaci kamerového systému. Teď jsme vypsali výběrové řízení na kamerový systém kolem zámku. Úplně nechceme být policejní město, ale s rozšiřováním v rozumné míře se počítá. Jiná věc je dlouhodobě nenaplněný stav strážníků. Aktuálně nám chybí, tuším, dva nebo tři strážníci, a rádi bychom do budoucna zvýšili jejich počet.

Nebudou nové rychlostní radary?

Ještě tady pár míst je, která by si to zasloužila, ale je to relativně administrativně náročné. Pro zajímavost, na Mělnické na začátku měření radary za týden zaznamenaly 1100 přestupků. A to bylo nastavení značně benevolentní. Tyto přestupky je nutné administrativně zvládnout. 

Modré zóny v Brandýse

Město před časem vyzývalo občany k přihlášení trvalého pobytu. Povedlo se lidi přemluvit? 

Po tom jsem nepátral, ale budu zvědav, jestli k 1. lednu 2023 překonáme dvacetitisícovou hranici. Když s někým mluvím a on se mi přizná, že nemá trvalý pobyt, tak většinou k tomu má méně nebo více relevantní důvody. První z nich je, že podniká a má sídlo v Praze, kde prakticky nikdy nepřijde na kontrolu finanční úřad. Druhý je, že dotyční mají trvalý pobyt v Praze, protože mají parkovací kartu a jezdí tam každý den. 

Uvažujeme, co s tím udělat. Jedna z věcí, která asi není úplně tajná, je řešit to podobně jako Praha, což znamená udělat parkovací zóny přes celé město s jednoduchým systémem evidence vozidel. Nahlásíte SPZ a máte to buď zadarmo, nebo za nějaký manipulační poplatek, třeba 100 korun. Pokud nejste rezidentem, dostanete se do zcela odlišné kategorie s vysokým poplatkem nebo placením v hodinové sazbě.

Ve městě se koná mnoho zajímavých akcí. Máte nějakou svou oblíbenou, co byste doporučil lidem?

Moje oblíbená akce je samozřejmě Národní svatováclavská pouť, kterou pomáhám pořádat. Myslím si, že všechny akce ve městě jsou moc pěkné, a já osobně děkuju všem spolkům, které různé akce organizují. Třeba ve Staré Boleslavi byla krásná akce Hrůza v Boleslavi. Tu si vybrali i na TV Nova, kam dali pozvánku do Snídaně s Novou. Sešlo se tam hodně lidí z celé České republiky.

Pořádáte zajímavou akci, nebo máte report z proběhlé události? Dejte nám vědět, rádi ho zveřejníme.

Otázky pokládal Ondřej Kořínek

Přidat na Seznam.cz