Ve Středočeském kraji zdraží od dubna jízdné
Od 1. dubna se mění jízdné MHD ve Středočeském kraji. Nejvíce se změna dotkne krátkodobých jízdenek, které zdraží, a navíc budou mít jinou časovou platnost. Nejlevnější jízdenka bude stát 20 korun.
Ze Staré Boleslavi do Brandýsa se nyní jezdí za 14 korun, po změně to bude za 20 korun. Cesta do Brandýsa nad Labem z Prahy ale bude od 1. dubna stát stále 40 korun. Budete potřebovat jízdenku na 30 minut (nyní můžete jet na dvě pásma buď 15 minut za 14 Kč nebo 30 minut za 22 Kč). Cesta do Staré Boleslavi vyjde na 50 korun, autobus jede dle jízdního řádu déle než 30 minut.
„Úprava tarifu reaguje na inflaci, energetickou krizi a na časté podněty od cestujících a partnerů systému. Přináší sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek při použití na železnici, podporu cestování na delší vzdálenosti, zastropování ceny časových kupónů, zavedení 10měsíčního časového kupónu pro vnější pásma,“ uvedla Pražská integrovaná doprava.
Aby vám neunikly zajímavosti a aktuální informace, staňte se prosím fanoušky naší stránky na Facebooku nebo Instagramu a budete v obraze.
Podle ní nejvíce zdraží právě krátkodobé kupony, kdežto dlouhodobé předplatní kupóny budou výhodnější. Například roční kupón na dvě pásma zdražil o necelé tři stovky. Do konce března by měl jít koupit za starou cenu. Snížila se také cena celodenní jízdenky.
Veškeré změny zveřejnila Pražská integrovaná doprava:
Změny u krátkodobých jízdenek
U jednotlivého jízdného dochází ke sloučení stávajícího jízdného za 14 Kč a 22 Kč (dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut) do jedné jízdenky s jízdným za 20 Kč a časovou platností 15 minut. Tato jízdenka neplatí v Praze (pásma P, 0, B), a to ani v případě zastávky zařazené do pásma B, 1 na území Prahy, ale naopak nově je možno ji použít i ve vlacích PID, což znamená sjednocení podmínek a zpřehlednění tarifu z pohledu cestujících.
U jízdenek za 30 Kč a výše nedochází ke změně ceny, ale pouze ke zkrácení časové platnosti jízdenky (vždy o 30 minut až do maximální časové platnosti 180 minut pro jízdenky na 8 a více tarifních pásem). Je nutné hlídat pásmovou, ale i časovou platnost jízdenky, v některých případech nelze využít z časových důvodů jízdenku i pro návrat. Z tohoto důvodu byla navržena snížená cena celodenních jízdenek.
U celodenních jízdenek pro území Středočeského kraje dochází k výraznému zlevnění a zároveň zavedení nové celodenní jízdenky pro nejpoužívanější mimopražská pásma 1–4. Ta bude stát 80 Kč. Cílem je podpořit pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy, zvýšit komfort cestujících spočívající v potřebě jediné jízdenky na den a snížit tak i zpoždění spojů způsobené nákupy jízdenek u řidiče.
Změny u předplatního jízdného
Vzhledem k dlouhodobé podpoře předplatitelů časových jízdních dokladů a cestujících dojíždějících ze vzdálených částí Středočeského kraje je nově zastropována cena časového kuponu na 7 vnějších pásmech, což znamená zavedení celokrajského časového jízdného v roční výši pod 20 000 Kč. Tento síťový kupon pro všechna vnější tarifní pásma bude stát 2 050 Kč v měsíční verzi, 5 515 Kč ve čtvrtletní a 19 450 Kč v roční verzi. O něco dražší pak bude takový kupon rozšířený o dojezdové pražské pásmo 0 (vč. B). Dalším motivačním prvkem pro vyšší užívání časových kuponů je kromě zastropování ceny na 7 vnějších pásmech také zvýšení cen pouze o 5 % u zbylého sortimentu časového jízdného.
Na základě dlouhodobé poptávky jsou nově ke stávajícím kuponům zavedeny ještě 10měsíční kupony (pouze v elektronické podobě), jejichž využití se předpokládá zejména u žáků a studentů do 26 let. Pro kategorii Student 18–26 let bude s omezeně volitelným začátkem platnosti v období od 15. 8. do 1. 11.
Nově se zavádí také přenosné předplatní jízdné pro vnější tarifní pásma (pouze v elektronické podobě) ve výši 135 % plnocenného (nepřenosného) jízdného, které umožní anonymní použití časových kuponů primárně pro firemní zákazníky, kteří využijí tyto jízdní doklady jako bonus pro své zaměstnance nebo pro služební cesty.
Foto: PID
🤦♀️. Když pojedu 5krat za měsíc do Prahy koupím se jízdenku kde?? Online? Tak to ne. A urychlíte výstup na nástup?? Jak??. To bude bordel a chaos. Píšete o tom že lidé dlouho čekají nastupovaci frontu, tak udělejte tak aby autobus přijíždíl včas.