Město představilo varianty železnice do Prahy. Brandýsem možná povede tunelem
Město v aktuálních Městských listech představilo zamýšlenou vlakovou trať z Brandýsa nad Labem do Prahy. Preferuje severní trasu, která povede kolem Popovic a lomu Marešovka do Přezletic.
Město ústy místostarosty Patricka Zandla (Piráti) v radničním periodiku zveřejnilo argumenty pro severní i jižní variantu. Přidalo také mapu zamýšlené železnice. Severní možnost by vedla z nádraží v Brandýse po stávající trati kolem sídliště směrem do nynějších polí, kde bude protínat obchvat Brandýsa. Povede také nedaleko Aleje prvňáčků, pak protne přeložku silnice 610 a povede těsně kolem Popovic a cesty směrem k modelářskému letišti. Tam někde se připojí k přeložce silnice a povede za Přezletice, kde bude v budoucnu také Pražský okruh. V Přezleticích má být nádraží a trať bude pokračovat do Kbel, kde se napojí na nynější železnici.
Jižní varianta má vést ke Kralovicím, kde by vznikl vlakový terminál, posléze povede k dálnici D10, kterou přetne v oblasti mostu do Záp, a zamíří ke Svémyslicím a Zelenči, u něhož se připojí ke stávající trati.
Hlavním argumentem pro severní trasu je podle radnice shoda s okolními obcemi, které chtějí podepsat memorandum, protože se uleví přetížené silnici 610. Ta má však mít svoji přeložku, kterou trať bude kopírovat.
Trať má také dále pokračovat z Brandýsa do Staré Boleslavi, a to hlubokým zářezem v původní trati. Obloukem nad Kralovicemi bude pokračovat kolem dálničního mostu přes Houštku do terminálu Stará Boleslav umístěného u dálničního výjezdu proti plánovanému autobusovému terminálu.
„Právě hluboký zářez a oblouk navádějící trať na železniční most přes Labe je projekčně, stavebně, a tím i finančně nejnáročnější částí stavby, a to natolik, že se zvažuje i varianta tunelového vedení trasy,“ uvedl Patrick Zandl s tím, že město nechce přetnout frekventovanou trať. Trať v zářezu či tunelu by umožňovala mimoúrovňové vedení Pražské a Zápské.
Pro trať severní cestou hovoří dle radnice také to, že u nádraží v Brandýse je P+R parkovací dům, návaznost na dálnici D10, krátká vzdálenost do centra i zachování tratě do Neratovic.
Železnice je nyní prioritou města a pracuje na ní malý tým. „Architektem trati je Jan Bürgermeister, šéfem technického řešení Martin Raibr a partnery nám jsou obce na celé trase. A to včetně Prahy a jejího náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba a šéfa strategického rozvoje Petra Holečka,“ uzavřel místostarosta.
Foto: Město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav