SpolečnostTop

Rozhovor se starostou Brandýsa-Boleslavi: Nová železnice za 7 let, nejistá budoucnost pošty

Server Aktuálně z Brandýska přináší exkluzivní rozhovor se starostou Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi Petr Soukupem (Naše Dvojměstí), který v první části hovoří o funkci starosty, o prioritách, výstavbě železniční i trolejbusové trati nebo o poště a lávce přes Labe. 

Už je to skoro rok, co jste ve funkci. Co se vám již podařilo a co jste naopak ještě nestihl?

Především se nám podařilo udělat si podrobný přehled v oblasti financí, abychom měli jasno, jaký máme vlastně investiční potenciál. Politici často sklouzávají k tomu, že mají spoustu plánů, ale potřebné finance chybí. Realizovali jsme obrovské investice, jako je čistírna odpadních vod a sportovní hala, která ještě nemá splacený úvěr. Naše prostředky jsou tedy relativně omezené, chceme-li se chovat opravdu odpovědně. Nechci zadlužit město na dalších deset let.  Co bych byl rád, aby se ještě stihlo do konce volebního období, je rekonstrukce kamenného a letního kina. Jejich refresh.

Udělalo vám něco za téměř rok ve funkci radost?

V předchozím volebním období jsem měl velkou radost z vybudování bike parku. Často chodím okolo a vidím spoustu lidí, kteří tento vcelku unikátní sportovní areál využívají. Za největší úspěch našeho současného působení na radnici beru zejména řešení vlakového spojení na Prahu. Podařilo se nám navázat úzkou spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR, Středočeským krajem a Správou železnic, která je velmi intenzivní a věřím, že vlak za nějakých pět sedm let může do Prahy vyjet.

V minulém volebním období jste byl místostarosta, nyní jste starostou. Jak vnímáte rozdíl mezi funkcemi?

Jsou zde dvě roviny, kde vnímám rozdíl. Ta první je, že jsem vlastně poslední instancí. Nemohu někomu říci, že si nevím rady, nemohu se zříci odpovědnosti. Nedělal jsem to sice ani předtím, přeci jen zde ale byl poslední instancí starosta Vlastimil Picek.

Za druhé – místostarosta je spíš exekutivní funkce. Je to mnoho práce jak administrativní, tak v terénu. Starosta má navíc spoustu povinností ceremoniálních, na exekutivu již tolik času nezbývá. Musím ale říci, že místostarostové, zejména pan místostarosta Benda, ji ale zastávají velmi dobře.

Má nadále smysl, aby město provozovalo poštu v Boleslavi?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Obracejí se na vás občané více než tehdy?

Obracejí se na mě určitě více, protože, přece jenom, je to moje role. Nikoho neodmítám, když si chce sjednat schůzku. Samozřejmě, může na termín nějakou dobu čekat, ale myslím si, že má role tkví i v tom, že člověka vyslechnu a navedu ho, jakým způsobem lze problém řešit. I když je záležitost třeba naprosto mimo moji pravomoc.

Píší lidé také e-maily?

Píší. Většinou bohužel ti nespokojení. Občas přijde i nějaké poděkování nebo pozitivní zpětná vazba, z toho jsme vždy mile překvapeni. Nedávno nás třeba paní chválila za odstranění nelegálního mobilheimu ve Staré Boleslavi. Občas dostanou poděkování hasiči a městská policie.

Za rok a půl budou volby. Co do té doby chcete stihnout? Jaké projekty mají prioritu?

Takto se na to nedívám. Pro mě je mnohem důležitější, aby projekty byly připraveny dobře. Teď se mé působení hodně točí kolem vlakového spojení na Prahu, a to je věc, která přesáhne jedno dvě volební období, a přesto se tomu věnuji poměrně intenzivně. Kdybych koukal na to, co je pro mě výhodné z hlediska volebního zisku, choval bych se úplně jinak.

Dříve asi budou jezdit trolejbusy…. Kraj zmiňoval jako termín rok 2027.

Trolejbus má být páteřní doprava po našem městě a za jeho hranice. Nelze ji chápat jako konkurenci rychlíku do Prahy. Po silnici 610 nebo „staré Pražské“, chcete-li, se budou cestující přesouvat na krátké vzdálenosti. Pro mě je důležité, aby nebyly troleje v centru města, což jsem deklaroval coby místostarosta již v předchozím volebním období.

Navážu hned na dopravu. Jak to vypadá s obchvatem Brandýsa nad Labem?

Po ulici Pražskou má obchvat již platné stavební povolení. Nyní se pracuje na druhé části směrem na Kosteleckou. Obchvat beru jako fakt, který bude mít samozřejmě svá pro i proti. Kde však ještě zjišťuji potřebné souvislosti, je přeložka silnice 610. Myslím, že by trasa i provedení samotné stavby šlo udělat lépe.

Starosta hovořil na sobotní audienci v zámecké zahradě.

Jak to vypadá s lávkou přes dálnici D10?

Stavbu lávky provází už od našeho nástupu na radnici problémy. Nejdřív byl špatně vypracován projekt, lávka na jedné straně končila ve vzduchu. To mi přišlo skoro neuvěřitelné. Po úpravě dokumentace proběhla soutěž, která dopadla vcelku dobře. Cena realizace je nižší, než se čekalo. Problémem jsou však přeložky plynu a vody. V současné době se mění technické řešení přeložek, protože původní návrh byl extrémně drahý. Přes to všechno věřím, že lávku zdárně dotáhneme do konce.

A ještě bych se rád rovnou zeptal na lávku přes Labe pod zámkem.

Na lávku pod zámkem ve stopě historického mostu jsou velmi polarizované názory. Část lidí je ostře proti, protože má případně stát v blízkosti stávajícího mostu. Další skupina lidí si ji přeje a vidí v ní příležitost. Dle mého soudu bychom si další mostní propojení obou břehů Labe zasloužili. Vypravit se s dětmi na kole po mostě, kde projede přes 10 tisíc aut za den, mi nepřijde bezpečné a už vůbec ne příjemné.

Původní myšlenka navazovala na developerský záměr, který vzniká na nábřeží. Uvažovali jsme, že finanční příspěvek z výstavby vrátíme do tohoto území a oživíme tím i podzámčí a prostor bývalého pivovaru, který nyní spadá pod Národní technické muzeum. Akceptovatelná hranice pro nás radní je 15 až 20 milionů korun z vlastních zdrojů a zbytek z dotací. Bohužel i přes trojnásobnou soutěž se nám nepodařilo vysoutěžit projekt v souladu s našimi finančními představami. Nyní se tedy snažíme zajistit další finance a uvidíme, zda se do původních mantinelů dostaneme. Nutno podotknout, že nepotřebujeme lávku za každou cenu. Není to nezbytná investice.

Mluvilo se také o tom, že lávka bude pokračovat přes plavební komoru.

Měl jsem kdysi schůzku s ředitelem povodí, který byl pro technickou úpravu vrat komory tak, aby přes ně mohli chodit pěší, popřípadě cyklisti. V aparátu úřednického kolečka, kdy se k záměru vyjadřovaly různé odbory, se ukázala taková myšlenka jako nežádoucí. Já se ovšem s touto ambicí neloučím a budu zkoušet jednat znovu.

Jak to vypadá s poštou ve Staré Boleslavi?

Poměrně těžká otázka. Nejsem příznivcem zachování pošty za těch podmínek, které jsou nyní, tedy se ztrátou 2 miliony korun ročně. Proto jsem vyvolal jednání s Českou poštou, která však, alespoň prozatím, nepřinesla kýžený efekt. Jednáme dál. Naše občany stojí staroboleslavská pobočka hodně peněz.

Druhou část rozhovoru přineseme během několika dní a dozvíte se v ní, co by mohlo vzniknout v Houštce, na Vrábí, jak to vypadá se školou ve Staré Boleslavi nebo s kulturní domem.

Přidejte si Aktuálně z Brandýska jako svůj oblíbený titul na Google zprávách.

Foto: Aktuálně z Brandýska, Město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav

Nenechte si ujít nejnovější články

Nespamujeme! Přečtěte si více v našich zásadách ochrany osobních údajů

Přidat na Seznam.cz

Ondřej Kořínek

Zakladatel projektu Aktuálně z Brandýska, kterému se intenzivně věnuje ve svých volných chvílích. "I nadále chci přinášet zajímavé a užitečné informace z Brandýska a vlastně celého okresu. Psaní mě baví, ale potkáte mě v terénu i na akcích s fotoaparátem v ruce."

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments