U Hrušovského rybníka bude obchvat i přeložka silnice 610
Plány na rozvoj území v okolí Brandýsa nad Labem dostávají konkrétní obrysy. Bude se stavět obchvat Brandýsa nad Labem, přeložka silnice 610 nebo Pražský okruh. Z rekreační zóny u Hrušovského rybníka bude ale spíš křižovatka.
O další nezanedbatelný krok dál postoupila dostavba tolik diskutovaného Pražského okruhu. Z nedávného jednání obcí a městských částí s ministrem dopravy Martinem Kupkou vyplynulo, že podklady pro posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) by měly být hotovy přibližně v polovině letošního roku a následovat bude veřejné projednávání.
Co zatím víme konkrétního? Severní část Pražského okruhu povede okolo Satalic a Radonic, za Podolankou pak bude směřovat k D8. V katastru Radonic a Jenštejna se pro obchvat počítá s tunelem, ačkoli tato varianta vychází zhruba o 10 miliard korun víc v porovnání s pouhým zahloubením tělesa komunikace. EIA by měla rovněž obsahovat podmínku pro navazující stavby, jako je obchvat Podolanky nebo Dřevčic, a to z toho důvodu, aby dotčené obce nebyly nadměrně dopravně zatěžovány.
S další schůzkou zástupců jednotlivých obcí a ministra dopravy Martina Kupky se počítá v květnu.
„Co asi bude dřív, tak je silnice II/610 na Prahu. Je to nutná stavba pro další pokračování projektování obchvatu Prahy, a proto má z pohledu kraje i Prahy prioritu. Se zahájením stavby se počítá kolem roku 2026,“ sdělil už v prosinci pro Aktuálně z Brandýska k celé záležitosti Robert Pecha, starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi.
Přeložka silnice 610 bude navazovat na budoucí obchvat Brandýsa nad Labem na silnici II/101. Napojovat se má dle plánů nad Hrušovským rybníkem někde v oblasti Aleje prvňáčků, kudy také povede obchvat. Ten se bude dále stáčet na Hrušovským rybníkem směrem k Pražské ulici. Z dřívějšího vyjádření vyplývá, že silnice II/101 bude mít délku 2,4 km. Bude upravena i stávající silnice II/101 v délce 835 metrů. Součástí stavby je i napojení stávajících komunikací, stavba přeložky silnice III/0101, úprava polních cest, stavba šesti protihlukových stěn a tří mostních objektů o celkové délce přes 300 metrů. Na obchvat byla již vypracováno posouzení EIA, které konstatovalo, že stavbou nebude ovlivněna soustava Natura 2000.
Přeložka silnice 610 pak bude pokračovat kolem Popovic, za Lomem Marešovka kolem modelářského letiště až k Přezleticím, u nichž se napojí na Pražský okruh. Přeložkou silnice 610 se zabývalo také zastupitelstvo Středočeského kraje, které 27. února odhlasovalo kvůli přeložce Zásady územního rozvoje Středočeského kraje. Nikdo nebyl proti.
Nynější poklidná rekreační zóna v okolí Hrušovského rybníka bude těmito dvěma silnicemi velmi ohrožena. Obchvat II/101 navíc povede kolem aleje až na sídliště BSS. Kdy se obchvat začne stavět, však není jasné.
U modelářského letiště však má vzniknout další stavba, a to cyklostezka u nově vysazené aleje na pozemku Podolanky. Uvedl to místostarosta Patrick Zandl s tím, že už na toto téma mluvil se starostkou Podolanky.
Stavba celého Pražského okruhu je rozdělena do 11 úseků, z nichž 7 je již v provozu. Zbývající 4 úseky jsou v přípravě.
Foto: ŘSD, Obec Jenštejn, mapy.cz