Začala stavba obchvatu Čelákovic. Bude stát čtvrt miliardy
Po nedávném slavnostním poklepání základního kamene silničního obchvatu Hořovic se stejného kroku se v polovině září dočkaly i Čelákovice. Jde však už o zahájení stavby druhé etapy, ta první už řidičům slouží přes padesát let. Na výstavbě se budou podílet, kromě Krajské správy a údržby silnic, i Správa železnic a Město Čelákovice. Kraj nyní soutěží zhotovitele stavby, hotovo bude v roce 2026. Na základní kámen dnes například poklepali Martin Kupka, ministr dopravy, Karel Bendl, radní Středočeského kraje pro oblast silniční dopravy, Josef Pátek, starosta Čelákovic, Aleš Čermák, ředitel Krajské správy a údržby silnic, Jiří Svoboda, ředitel Správy železnic a řada dalších významných hostů.
„Tímto krokem napravujeme historický dluh. Obchvat tak zajistí vyvedení tranzitní dopravy z části města, dopravní zátěž tak odpadne především z ulic Masarykovy, U Podjezdu a Mochovské, kterými prochází aktuální průtah. Obyvatelům se uleví nejen od emisí oxidu uhličitého, ale i hluku. Denně přitom po silnici projede bezmála osm tisíc aut, přitom dvě třetiny z této cifry tvoří doprava tranzitní. Význam novinky tedy bude obrovský,“ konstatuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Stavbu silničního obchvatu má město Čelákovice zakotvenu v územním plánu již od prvorepublikových dob. „První studie obchvatu vznikla na počátku 40. let 20. století,“ říká Josef Pátek, starosta Čelákovic a pokračuje: „Nová komunikace, která je přeložkou silnice II/245, povede z křižovatky na Záluží, mine vrch Šibeňák, povede přes lokalitu Krátká Linva a těsně za městem se napojí zpět na mochovskou výpadovku.“ Nová silnice bude měřit 1,9 km.
Na výstavbě druhé etapy obchvatu se budou podílet stát prostřednictvím Správy železnic, Středočeský kraj zastoupený Krajskou správou a údržbou silnic a město Čelákovice. Součástí stavby je totiž odstranění železničního přejezdu na trati Čelákovice – Neratovice a vybudování přemostění trati. Správa železnic pak má v lokalitě Záluží v plánu přeložku železnice (Mstětice – Čelákovice) do nové stopy. Místo současné trati by měl vzniknout obchvat Záluží, který bude zároveň propojkou se silnicí II/611.
Kolem obchvatu město plánuje smíšenou výstavbu. „Město uhradí ze svého rozpočtu chodníky, či veřejné osvětlení, kraj uhradí stavbu silnice a Správa železnic přemostění tratě,“ jmenuje Josef Pátek. „Po dokončení obchvatu mají být ulice převedeny do silniční sítě města jako silnice III. třídy, silniční obchvat bude jako silnice II. třídy majetkem kraje,“ doplňuje Karel Bendl.
Kraj předpokládá, že za obchvat zaplatí více než 62 milionů korun. Celková cena, včetně železničních a městských objektů, je zhruba čtvrt miliardy korun. V tuto chvíli kraj soutěží zhotovitele silnice. Dokončen byl i archeologický průzkum ze strany Ústavu archeologické památkové péče středních Čech a Městského muzea v Čelákovicích.
Kraj minulý týden zahájil stavbu obchvatu v Hořovicích, dokončuje i přeložku silnice u Benátek nad Jizerou a před zahájením prací je i obchvat Rakovníka. „V posledních letech jsme otevřeli nové obchvaty Záp, Jesenice u Prahy, Staré Boleslavi, Jílového u Prahy, Králova Dvora a řady dalších měst a obcí,“ uzavírá Karel Bendl.
Foto: Budoucí obchvat Čelákovic, KSUS
Zdroj: Tisková zpráva Středočeského kraje
JJ, Čelákovice, taková prdleka a spojení na Prahu 100x lepší, obchvat takybudou mít dřív. No tak hlavně že my budem mít ty trolejbusy. Jen aby jim v těch kolonách nedošly ty baterie ….