Lesopark Houštka bez aut a kulturního domu, ale za to se zelení a sportem
Lesopark Houštka bez aut s preferencí cyklistů a pěších chodců, zcela nebourat Sluneční lázně a nestavět v území kulturní dům. Takové závěry přinesla koncepce rozvoje území Hluchov-Houštka. Vypracována byla také SWOT analýza, která závěry vhodně shrnuje.
Město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav v uplynulých týdnech zveřejnilo na webové stránce celou koncepci. Vypracovali ji Urbanista Jaroslav Dědič z platformy 4ct, architekt David Neuhäusl z NEUHÄUSL HUNAL a Julie Bobriková z Ateliéru zahradní a krajinářské architektury Zdeňka Sendlera.
Podle jejich odborného názoru má v Houštce zůstat přírodní charakter a klidová zóna, která bude doplněna o sportovní a kulturní vyžití. Město však v Houštce může zapracovat na lepších cestách a vstupech. Silnými stránkami území jsou například hodnotné stromy, alej, vodní prvky nebo přírodní hodnota Hluchovského pralesa. Koncepce také vyzdvihla variace sportovního využití – jezdectví, atletika, inline bruslení, tenis, bikepark, v blízkosti veslařství, vodní slalom a fotbal.
Jako hrozbu ale označila kolizi aut s chodci a hluk a emise z dálnice D10. „Koncepce navrhuje preferovat bezmotorovou dopravu a auta situovat pouze do jedné části Houštky – úsek u letního kina vyčlenit pro pěší či cyklisty, automobilová doprava by mohla být obousměrně vedena úsekem kolem Kim-Ir-Sena,“ informovalo město.
Zároveň autoři v příležitostech napsali, že je oblast dobře dostupná automobilovou dopravou, má rekreační potenciál pro návštěvníky z Prahy nebo silnou lokální mytologii (prameny, mikroklima, velké dějiny, Emil Zátopek, prostředí ke sportu).
„Sluneční lázně určitě nebourat, ponechat alespoň nějaké reminiscenční fragmenty – místo by mohlo sloužit jako multifunkční kulturní a volnočasový prostor pro setkávání, kroužky… Velkokapacitní kulturní dům jako takový je zde podle studie zcela nevhodný,“ konstatovala koncepce.
Slabou stránkou území je kupříkladu chybějící mobiliář v odpovídající kvalitě a atraktivitě, chybějící “claimant”, tzn. místní obyvatelé, správci či spolky s mentální zodpovědností za údržbu, bezpečnost a detaily lokality nebo živelné/neregulované parkování osobních vozidel v území.
Město také zmínilo, že budovu Kim-Ir-Sena koncepce radí ponechat v majetku města a opravit ve spolupráci se soukromým sektorem. Využití by mohl najít jako sportovní hotel propojený například s wellness a lázeňstvím, restaurací. Naopak se nedoporučuje rodinné bydlení či pobytové sociální zařízení.
„S koncepcí budou nyní seznámeni zastupitelé města a příslušní pracovníci MěÚ. Vzniknout by měla také pracovní skupina, která bude konkrétní kroky koordinovat. Nutno podotknout, že koncepce pouze nastiňuje možná řešení, konkrétní podoba už bude na městě a jeho obyvatelích,“ uzavřelo město.
Koncepci rozvoje území Houštka – Hluchov najdete také zde.
SWOT analýza Lesoparku Houštka – Hluchov
Silné stránky
━ ekosystémová hodnota a pestrost lokálních biotopů
━ flexibilita pro kulturní události a festivaly (kino, louka, cyklomaraton)
━ klíčové části a komunikace jsou majetkem obce
━ popularita rekreačního využití zejména místními obyvateli
━ přírodní hodnota Hluchovského pralesa
━ přítomnost hodnotných stromů
━ přítomnost historického stromořadí a aleje olympioniků
━ přítomnost historických os jako kompozičních prvků areálu
━ přítomnost vodních ploch a toků
━ neobydlená lokalita (NIMBY, flexibilita využití)
━ variace sportovního využití – jezdectví, atletika, inline bruslení, tenis, bikepark, v blízkosti veslařství, vodní slalom a fotbal.
━ silná identita místa
━ historie a lokální mytologie
━ existence vodního pramene
Příležitosti
━ rekreační potenciál pro návštěvníky z Prahy a “návyk” cesty rekreačních návštěvníků (Lhota, Proboštská jezera, lesy u Staré Boleslavi)
━ atraktivita,vybavenost a využití území k rekreaci
━ částečně konvergující zájmy lokálních aktérů
━ dostupnost obce automobilovou dopravou (690K obyvatel do 30 minut)
━ dostupnost zájmové oblasti na dálniční tah (<5m)
━ implementace cyklogenerelu a zajištění příznivějších podmínek pro cyklodopravu
━ komparativně vysoká kupní síla v obci a regionu
━ komparativně vysoká poptávka po kapacitách k bydlení v obci a regionu
━ nedostatečné kapacity školství v okolních obcích vedou ke zvyšující se centrální roli ORP Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
━ plánovaná pěší a cyklistická lávka přes Labe – plavební komora
━ plánovaná pěší a cyklistická lávka přes Labe – vodní tok
━ plánované přímé železniční napojení na Prahu a potenciální zastávka v pěší dostupnosti
━ pozitivní demografie a poptávka po bydlení v obci
━ přiznivé mírné a resilientní mikroklima, zejména v letní sezóně
━ silná lokální mytologie (prameny, mikroklima, velké dějiny, Emil Zátopek, prostředí ke sportu)
━ stávající budovy (zastavěné enklávy) vlastněné městem
━ unikátní poloha v říční nivě
━ vedení turistických cest v rámci území
━ poptávka po kulturním zázemí a ubytovacích kapacitách v rámci města
Slabé stránky
━ chybějící mobiliář v odpovídající kvalitě a atraktivitě
━ nedostatečná vizuální kvalita vstupů do území
━ slabá čitelnost a orientace v území
━ chybějící osvětlení v přístupných částech území
━ chybějící “claimant”, tzn. místní obyvatelé, správci či spolky s mentální zodpovědností za údržbu, bezpečnost a detaily lokality
━ identita místa je složená zejména z historického vývoje a specifických zájmů aktérů a návštěvníků
━ k území vedou pouze místní komunikace vedené obytnými lokalitami
━ majetková roztříštěnost a individuální a rozličné zájmy v území
━ nízká architektonicko-stavební kvalita budov areálových sportovišť
━ nízká architektonicko-stavební kvalita přístaveb historických budov
━ nízká prostupnost/přístupnost částí zájmové oblasti
━ nízká variace užívání mimo sportovní a rekrační využití
━ nízké vnímané bezpečí a sociální kontrola
━ omezené možnosti kontaktu s vodními plochami a jejich zapojení do vnímání krajiny
━ pozice a podoba plotů a bariér areálových celků
━ přítomnost náletových dřevin a zanedbanost částí zájmové oblasti
━ stavebně-technický stav stávajících budov
━ živelné/neregulované parkování osobních vozidel v území
Hrozby
━ hluk a emisní zátěž z dálničního tahu
━ kolizní provoz automobilů s rekreačním využitím areálu
━ omezená kapacita komunikací pro motorovou dopravu
━ nekomfortní a rizikové propojení dvojměstí pro pěší a cyklodopravu
━ omezené možnosti rozvoje z hlediska platných územně plánovacích limitů
━ periferní poloha lokality vůči centrům obcí
━ poloha v záplavové oblasti a povodňové ohrožení
━ slabé spojení lokality obecní hromadnou dopravou
━ slabé spojení obce regionální hromadnou dopravou
━ urbánní konfigurace dvojměstí vyvolávající preferenci automobilové dopravy