Čtvrtek, 21 listopadu, 2024
SpolečnostTop

Lesopark Houštka bez aut a kulturního domu, ale za to se zelení a sportem

Lesopark Houštka bez aut s preferencí cyklistů a pěších chodců, zcela nebourat Sluneční lázně a nestavět v území kulturní dům. Takové závěry přinesla koncepce rozvoje území Hluchov-Houštka. Vypracována byla také SWOT analýza, která závěry vhodně shrnuje.

Město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav v uplynulých týdnech zveřejnilo na webové stránce celou koncepci. Vypracovali ji Urbanista Jaroslav Dědič z platformy 4ct, architekt David Neuhäusl z NEUHÄUSL HUNAL a Julie Bobriková z Ateliéru zahradní a krajinářské architektury Zdeňka Sendlera.

Podle jejich odborného názoru má v Houštce zůstat přírodní charakter a klidová zóna, která bude doplněna o sportovní a kulturní vyžití. Město však v Houštce může zapracovat na lepších cestách a vstupech. Silnými stránkami území jsou například hodnotné stromy, alej, vodní prvky nebo přírodní hodnota Hluchovského pralesa. Koncepce také vyzdvihla variace sportovního využití – jezdectví, atletika, inline bruslení, tenis, bikepark, v blízkosti veslařství, vodní slalom a fotbal.

Jako hrozbu ale označila kolizi aut s chodci a hluk a emise z dálnice D10. „Koncepce navrhuje preferovat bezmotorovou dopravu a auta situovat pouze do jedné části Houštky – úsek u letního kina vyčlenit pro pěší či cyklisty, automobilová doprava by mohla být obousměrně vedena úsekem kolem Kim-Ir-Sena,“ informovalo město.

Zároveň autoři v příležitostech napsali, že je oblast dobře dostupná automobilovou dopravou, má rekreační potenciál pro návštěvníky z Prahy nebo silnou lokální mytologii (prameny, mikroklima, velké dějiny, Emil Zátopek, prostředí ke sportu).

„Sluneční lázně určitě nebourat, ponechat alespoň nějaké reminiscenční fragmenty – místo by mohlo sloužit jako multifunkční kulturní a volnočasový prostor pro setkávání, kroužky… Velkokapacitní kulturní dům jako takový je zde podle studie zcela nevhodný,“ konstatovala koncepce.

Přejete si Houštku bez aut?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Slabou stránkou území je kupříkladu chybějící mobiliář v odpovídající kvalitě a atraktivitě, chybějící “claimant”, tzn. místní obyvatelé, správci či spolky s mentální zodpovědností za údržbu, bezpečnost a detaily lokality nebo živelné/neregulované parkování osobních vozidel v území.

Město také zmínilo, že budovu Kim-Ir-Sena koncepce radí ponechat v majetku města a opravit ve spolupráci se soukromým sektorem. Využití by mohl najít jako sportovní hotel propojený například s wellness a lázeňstvím, restaurací. Naopak se nedoporučuje rodinné bydlení či pobytové sociální zařízení.

„S koncepcí budou nyní seznámeni zastupitelé města a příslušní pracovníci MěÚ. Vzniknout by měla také pracovní skupina, která bude konkrétní kroky koordinovat. Nutno podotknout, že koncepce pouze nastiňuje možná řešení, konkrétní podoba už bude na městě a jeho obyvatelích,“ uzavřelo město.

Koncepci rozvoje území Houštka – Hluchov najdete také zde.

SWOT analýza Lesoparku Houštka – Hluchov

Silné stránky

━ ekosystémová hodnota a pestrost lokálních biotopů

━ flexibilita pro kulturní události a festivaly (kino, louka, cyklomaraton)

━ klíčové části a komunikace jsou majetkem obce

━ popularita rekreačního využití zejména místními obyvateli

━ přírodní hodnota Hluchovského pralesa

━ přítomnost hodnotných stromů

━ přítomnost historického stromořadí a aleje olympioniků

━ přítomnost historických os jako kompozičních prvků areálu

━ přítomnost vodních ploch a toků

━ neobydlená lokalita (NIMBY, flexibilita využití)

━ variace sportovního využití – jezdectví, atletika, inline bruslení, tenis, bikepark, v blízkosti veslařství, vodní slalom a fotbal.

━ silná identita místa

━ historie a lokální mytologie

━ existence vodního pramene

Příležitosti

━ rekreační potenciál pro návštěvníky z Prahy a “návyk” cesty rekreačních návštěvníků (Lhota, Proboštská jezera, lesy u Staré Boleslavi)

━ atraktivita,vybavenost a využití území k rekreaci

━ částečně konvergující zájmy lokálních aktérů

━ dostupnost obce automobilovou dopravou (690K obyvatel do 30 minut)

━ dostupnost zájmové oblasti na dálniční tah (<5m)

━ implementace cyklogenerelu a zajištění příznivějších podmínek pro cyklodopravu

━ komparativně vysoká kupní síla v obci a regionu

━ komparativně vysoká poptávka po kapacitách k bydlení v obci a regionu

━ nedostatečné kapacity školství v okolních obcích vedou ke zvyšující se centrální roli ORP Brandýs nad Labem – Stará Boleslav

━ plánovaná pěší a cyklistická lávka přes Labe – plavební komora

━ plánovaná pěší a cyklistická lávka přes Labe – vodní tok

━ plánované přímé železniční napojení na Prahu a potenciální zastávka v pěší dostupnosti

━ pozitivní demografie a poptávka po bydlení v obci

━ přiznivé mírné a resilientní mikroklima, zejména v letní sezóně

━ silná lokální mytologie (prameny, mikroklima, velké dějiny, Emil Zátopek, prostředí ke sportu)

━ stávající budovy (zastavěné enklávy) vlastněné městem

━ unikátní poloha v říční nivě

━ vedení turistických cest v rámci území

━ poptávka po kulturním zázemí a ubytovacích kapacitách v rámci města

Slabé stránky

━ chybějící mobiliář v odpovídající kvalitě a atraktivitě

━ nedostatečná vizuální kvalita vstupů do území

━ slabá čitelnost a orientace v území

━ chybějící osvětlení v přístupných částech území

━ chybějící “claimant”, tzn. místní obyvatelé, správci či spolky s mentální zodpovědností za údržbu, bezpečnost a detaily lokality

━ identita místa je složená zejména z historického vývoje a specifických zájmů aktérů a  návštěvníků

━ k území vedou pouze místní komunikace vedené obytnými lokalitami

━ majetková roztříštěnost a individuální a rozličné zájmy v území

━ nízká architektonicko-stavební kvalita budov areálových sportovišť

━ nízká architektonicko-stavební kvalita přístaveb historických budov

━ nízká prostupnost/přístupnost částí zájmové oblasti

━ nízká variace užívání mimo sportovní a rekrační využití

━ nízké vnímané bezpečí a sociální kontrola

━ omezené možnosti kontaktu s vodními plochami a jejich zapojení do vnímání krajiny

━ pozice a podoba plotů a bariér areálových celků

━ přítomnost náletových dřevin a zanedbanost částí zájmové oblasti

━ stavebně-technický stav stávajících budov

━ živelné/neregulované parkování osobních vozidel v území

Hrozby

━ hluk a emisní zátěž z dálničního tahu

━ kolizní provoz automobilů s rekreačním využitím areálu

━ omezená kapacita komunikací pro motorovou dopravu

━ nekomfortní a rizikové propojení dvojměstí pro pěší a cyklodopravu

━ omezené možnosti rozvoje z hlediska platných územně plánovacích limitů

━ periferní poloha lokality vůči centrům obcí

━ poloha v záplavové oblasti a povodňové ohrožení

━ slabé spojení lokality obecní hromadnou dopravou

━ slabé spojení obce regionální hromadnou dopravou

━ urbánní konfigurace dvojměstí vyvolávající preferenci automobilové dopravy

Přidat na Seznam.cz
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments