Všechny zastávky ve Středočeském kraji budou na znamení
Radní Středočeského kraje ve čtvrtek schválili změnu v přepravě cestujících. Všechny autobusové zastávky v kraji budou od 29. června na znamení. Kraj reaguje na moderní trendy v západní Evropě, přičemž chce výrazně přispět i ke zpřehlednění cestování, plynulosti i celkové ekonomice dopravy. Projekt už řadu měsíců funguje na Benešovsku a v celé řadě středočeských měst.
Další zastávka je na znamení. Takové hlášení nyní uslyší cestující ve všech autobusech, které ve Středočeském kraji zajišťují dopravní obslužnost. Radní na svém dnešním zasedání schválili záměr Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) vedoucí ke změně charakteru autobusových zastávek PID. Novinka začne platit 29. června 2024.
„Zavedením zpřehledňuje orientaci cestujících i řidičů, autobus nemusí zbytečně zastavovat na zastávkách s minimální frekvencí, ale může je plynule projet, což má pozitivní vliv na plynulost i ekonomiku dopravy. Vyjma lepší plynulosti opatření přináší úspory pohonných hmot při brždění a rozjezdu vozidel, v zimních či letních měsících je pak lépe udržitelný tepelný komfort pro cestující. Výjimkou by nebyly ani frekventované či výstupní zastávky, neboť i ony vykazují v okrajových obdobích nulovou poptávku,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
I nadále však bude důrazně vyžadován soulad provozu s jízdními řády tak, aby v případě delšího souvislého úseku bez potřeby zastavení nedocházelo k „nadjetí“ spoje, tedy situace, kdy autobus zastávkou projede či z ní vyjede dříve, než je stanoveno jízdním řádem. Tato povinnost je zakotvena a patřičně sankcionována podle Standardů PID. Poměr zastávek na znamení dnes přesahuje přes 40 % z celkového počtu.
Dnes je charakter zastávek členěn na stálé a na znamení, přičemž v neoznačené zastávce dnes musí vozidlo zastavit pokaždé, i když tu nikdo nestojí. V zastávce na znamení vozidlo zastaví pouze tehdy, je-li evidována poptávka po nástupu nebo výstupu.
Systém bude fungovat jednoduše. Pokud bude chtít cestující vystoupit, stiskne tlačítko STOP, naopak na zastávce stačí zamávat. „Tlačítky je vybavena většina vozidel a ty, které nejsou, to v dohledné době čeká. Navíc, ve všech nově dodávaných vozidlech jsou tlačítka již velmi dobře dostupná i z některých sedadel – zejména vyhrazených – jsou dostupná bez nutnosti vstávat, neměla by tak představovat bariéru pro hůře mobilní cestující anebo rodiče s kočárky,“ konstatuje Petr Borecký.
Systém zastávek na znamení už funguje v Říčanech, Milovicích, Lysé na Labem, Benešově, Vlašimi a Voticích, Kralupech nad Vltavou, Čáslavi, Kutné Hoře, Slaném a v celém okrese Benešov. „Neevidujeme tu žádné stížnosti. okrese Benešov a organizátor dopravy z dosud začleněných oblastí neeviduje žádné stížnosti. Nyní o identickou úpravu zažádaly sdružení pro celý okres Rakovník, Nymburk, Kutná Hora či pro oblast Dolnobřežanska. V Česku podobné opatření plošně zavedl Ústecký kraj již v roce 2015, taktéž s pozitivními zkušenostmi,“ míní Petr Borecký.
Součástí příprav na červnový rozjezd bude i informační kampaň. Na zastávky i vozidla budou umisťovány informační vývěsky, ve vozidlech reprodukováno akustické upozornění a všichni dopravci budou požádáni o důkladné informování všech řidičů s apelem na zvýšenou pozornost a ohleduplnost v prvních týdnech. „Podle posledních dohod se zástupci hl. m. Prahy bude ke stejnému systému, v ten samý den, přistoupeno i na území Prahy. V tuto chvíli je ještě otevřena otázka charakteru sdružených zastávek tramvají s autobusy,“ uzavírá Petr Borecký.
Zdroj: Středočeský kraj
Na zastávkách na znamení nebude při nástupu nutné mávat. Tato povinnost již řádku let neplatí.