Přechod mezi dodavateli energií na vlastní kůži. Stres a byrokracie
Když v listopadu přišel do jednoho středočeského SVJ dopis od dodavatele energií, nebylo žádným překvapením, že jeho obsah skrýval změnu ceníku a obchodních podmínek plynu a elektřiny. V dopise mimo jiné stálo, že cena plynu se oproti staré ceně zvyšuje asi 2,5krát, cena elektřiny asi dva krát tolik. Pochopitelně tam byla informace o tom, že smlouvu sepsanou na dobu neurčitou lze bez sankcí vypovědět. A to do 23. prosince.
Celkem velkoryse nechyběla také informace, že na telefonním čísle nebo e-mailu si může zákazník dohodnout individuální cenu. První, co asi každého napadne, je, že se zkusí zeptat právě na tuto individuální cenu. Obrněn trpělivostí tudíž zvednete telefon a vytočíte zákaznickou linku. Celkem nepříjemnou hudbu jste nuceni poslouchat asi 20 minut, než se ozve operátorka. Bohužel individuální nabídku však po telefonu sjednat nejde, i když to sám dodavatel tvrdí v dopise. Je možné pouze poslat e-mail, za jak dlouho přijde odpověď, je ovšem ve hvězdách. Začíná doslova boj s časem, protože konec roku se rychle blíží.
Obchodníci s energiemi
Jestliže nejste odborník na energie, trh a ceny, je jakékoliv jednání se společnostmi složitější. Následovalo oslovení šesti velkých firem na trhu s plynem a elektřinou. Na zákaznické linky se dovolat nedalo, a tak zbývaly jen e-maily. Jenže se vracely automatické odpovědi v podobném stylu: „Vzhledem k současné situaci na trhu odpovídáme na obrovské množství dotazů. Ač děláme, co je v našich silách, doba vyřizování se prodlužuje.“
Přes jednoho vlastníka bytu dostal výbor SVJ kontakt na pracovníka jedné společnosti, aniž bychom museli volat na zákaznickou linku. SVJ dostalo celkem dobrou nabídku, která však měla jeden háček. Ceny především plynu se po přibližně jednom dni musejí aktualizovat. Jenže v SVJ nemůžete rozhodovat sami a potřebujete k porovnání také další nabídky. Ty však příliš nepřicházely.
Končí rekonstrukce Mělnické. O tři týdny dříve
Čas běžel a nervozita na trhu stoupala. Nezbývalo než zkusit štěstí na informačních linkách dvou vybraných společností, které mohly mít příznivější ceny. Jenže ouha. Operátoři na obou linkách nemohou sjednávat smlouvy pro vyšší odběr plynu, je třeba počkat na zavolání obchodního oddělení. V prvním případě se situace vyřešila rychle, protože obchodníci se mohli ozvat až za týden. U druhé firmy byl první telefonát od obchodního oddělení celkem rychle, asi za 24 hodin. Jenže zvoníci mobil byl v tu chvíli na okamžik v jiné místnosti a dovolat se zpět nejde, protože číslo nepodporuje příchozí hovory. Přes informační linku je tudíž nutné opět požádat o zavolání, zkusili jsme to dvakrát a i na naléhání obchodní oddělení ve zvoleném čase už nezavolalo. Mezitím padla nabídka přes známého, protože cena plynu se zvedla.
Akceptace smlouvy
Takové jednání ubírá sil a stres se s postupujícím prosincem zvyšuje. Jak se dovolat na obchodní oddělení, dostalo dotaz tiskové oddělení společnosti. O pár hodin se pracovníci oddělení ozvali sami a začali celý přechod řešit, zanedlouho byla podepsána také smlouva. To by však nebyla česká byrokracie, aby vše neproběhlo hladce. Nový dodavatel se totiž zasekl na tom, že potřebuje akceptaci výpovědi od předchozí firmy. Přes to nejede vlak. Argumentoval tím, že se tak chrání sami spotřebitelé před energošmejdům, jelikož lidé, kteří narychlo podepsali smlouvu si to ještě mohou rozmyslet. Jenže akceptace tak rychle nebude, protože původní dodavatel nestíhá. A tak čas běží, přechází konec roku a nic se nemění. nastává tudíž další telefonické kolečko, tentokrát na operátory trhu, aby dům nebyl odpojen od plynu a elektřiny. Naštěstí na plyn je lhůta na přechod 10 dní, na elektřinu dokonce měsíc, od doby, kdy firmy obdrží informaci o konci dodavatele.
Brandýs obsadil první příčku v nehodovosti cyklistů. Bourá se před úřadem
Vyvstává otázka, jak to bude s cenou a komu se bude platit. Pomohl Energetický regulační úřad, který uvedl, že pakliže byl přechod oznámen dopisem alespoň 30 dnů předem, tak původní dodavatel může účtovat svou novou cenu, protože za zdržení přechodu zákazníka defacto nemůže. A ještě zajímavější je odůvodnění. Podle zákona totiž nový dodavatel žádnou akceptaci nemůže vyžadovat a zákazníka by si měl ihned převzít.
A co se nestalo. Když byl na toto nový dodavatel upozorněn, i hned přišly e-maily, že byl zahájen přechod a dokumenty byly předány na požadované oddělení.
O týden později přišel dopis od starého dodavatele s tím, že přijímá výpověď a smlouvu ukončí k 31.1. Nejenže psaní nepřišlo do datové schránky, jak mělo, ale ani posunutí termínu není zrovna fair-play.
To potvrdilo také ERU: „Jestliže jako spotřebitel dodržíte veškeré zákonné a smluvní podmínky, potom dodavatel s termínem ukončení dodávek nemůže takto jednoduše hýbat pouze s odkazem na to, že sám nestihl změnu provést. Za případné škody by nesl odpovědnost.“