Středočeský kraj chce zatočit s nelegálními reklamami u silnic
Odstraňování nelegálních reklam, které jsou v ochranných pásmech středočeských silnic, nabírá na intenzitě. V současné době probíhá jejich pasportizace a rovněž také výběr dodavatelů na odstraňování reklam.
„Nelegální reklamy jsou nežádoucím prvkem v prostoru našich silnic. V první řadě jsou nebezpečné z hlediska bezpečnosti silničního provozu, ale také narušují krajinu. Jejich nekompromisní odstraňování vnímám jako správný a nezbytný krok. Rovněž jsem potěšen, že některé inzerující firmy se začínají hlásit ke společenské odpovědnosti a na nelegálních a v silničním provozu nebezpečných reklamách svou značku mít nechtějí ,“ řekl radní pro silniční dopravu Josef Pátek.

Odstraňování nelegálních reklam u silnic se řídí zákonem o pozemních komunikacích, který správcům silnic ukládá tyto reklamy odstranit a neporušené uložit na vytipované místo, kde si je majitel může po dobu 3 měsíců vyzvednout, ale také uhradit náklady s odstraněním spojené.
„ Na tuto službu nyní poptáváme dodavatele prostřednictvím našeho dynamického nákupního systému. Aktuálně řešíme zhruba 100 reklam, u kterých zjišťujeme, zda jsou legální, tedy zda je povolil příslušný silniční správní úřad. Samostatnou kapitolou v řešení jsou nelegální reklamy na mostech přes dálnice, kde úzce spolupracujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic. V tomto případě jsou totiž reklamy nejen na našich mostech, ale také v ochranném pásmu dálnic,“ vysvětlil ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Aleš Čermák.
Ve chvíli, kdy dojde k výběru dodavatele, začne samotné odstraňování reklam. V mnoha případech již nyní funguje cesta přímé komunikace s majiteli reklam, které stačí upozornit na nelegální umístění a odstraní si je sami na vlastní náklady. Jedná se ale spíše o menší reklamy, nikoli billboardy. Ne se všemi majiteli nelegálních reklam je však dohoda možná. Existují případy, že i po odstranění se po čase opět reklama na stejném místě objeví.
Celkové finanční náklady na odstraňování nelegálních reklam v tuto chvíli nelze říci. Hrubý odhad na odstranění jedné reklamy, dle její velikosti, způsobu ukotvení atd., lze odhadovat do 10 tisíc korun. Cena se však bude odvíjet od nabídek dodavatelů, kteří se přihlásí do poptávkového řízení v rámci dynamického nákupního systému.
Zdroj: Středočeský kraj