Silničáři uzavřeli levý pruh na dálnici D10 u Svémyslic
Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo v pondělí část dálnice D10 u Svémyslic kvůli instalaci vysokorychlostní váhy nákladních aut. Práce budou probíhat se zúženými jízdními pruhy až do začátku listopadu.
ŘSD bude provádět osazení měřícího místa dynamického vážení (WIM) na dálnici D10 v lokalitě km 5,70 – km 5,75. Denně tímto úsekem projede podle posledního sčítání na 51 tisíc vozidel, z toho přibližně 30 % tvoří nákladní a kamionová doprava.
Jedná se o instalaci certifikovaného měřícího zařízení, které zcela automaticky zaznamenává hmotnost projíždějících vozidel a současně vyhodnocuje naměřená data z pohledu možného spáchaní dopravního přestupku. Na měřícím stanovišti tak bude instalována soustava měřících čidel, kamerový systém a vyhodnocovací zařízení v technologickém rozvaděči. Součástí je rovněž napájení NN technologického rozvaděče a jeho napojení na měřicí obvody systému.
V rámci akce dojde ke stavebnímu zásahu do předmětného úseku dálnice D10 pro osazení dynamického vážení vozidel za jízdy (WIM). Navržena je úprava vozovky před a za snímači v každém jízdním pásu, jak ve směru Praha, tak ve směru Turnov. Do vozovkového souvrství budou umístěny senzory s dalším zařízením a instalován bude nový ocelový portál pro osazení kamer.
Po celou dobu bude provoz na dálnici D10 omezen jen částečně. Doprava bude vedena v režimu 2/2 zúžené jízdní pruhy. Rychlost bude v místě prací snížena na maximálně 80 km/h. Omezení ve směru na Mladou Boleslav má podle serveru dopravních informací trvat do 3. listopadu. Uzavřen je levý a část pravého pruhu.
Zhotovitelem vybraným na základě veřejné soutěže je sdružení společností MI Roads a.s. a Rebut s.r.o., které se zavázalo k provedení prací za 61,2 mil Kč bez DPH. Naší snahou bude zařízení uvést do zkušebního provozu do konce tohoto roku s tím, že v následujících cca šesti měsících nebudou registrovány a vybírány pokuty. Od června 2025 už by měly být váhy v ostrém provozu.
Vysokorychlostní váha (angl. Weight-in.motion (WIM) – “vážení za pohybu”) je zařízení pro dynamické vážení vozidel v reálném čase. Zařízení je navrženo tak, aby dokázalo zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy vozidla přes místo měření za běžné cestovní rychlosti či snížené rychlosti bez nutnosti zastavení vozidla.
Ředitelství silnici a dálnic s.p. aktuálně provozuje vysokorychlostní váhy na devíti místech dálniční sítě ČR. Ještě do konce tohoto roku máme v plánu instalovat váhy, kromě zmíněného úseku dálnice D10, na Pražském okruhu (D0).
Zdroj: Tisková zpráva ŘSD