Nástup všemi dveřmi po celém kraji nebude. Středočeský kraj se nedohodl s Prahou
AKTUALIZOVÁNO 14.8.: Středočeský kraj zatím nezavede nástup do všech autobusů všemi dveřmi, jak sliboval již před dvěma lety. Systém bude postupně fungovat jen na linkách, které nejezdí do Prahy. Kraj se totiž zatím nedohodl s Prahou.
Středočeský kraj na webu v minulém týdnu informoval, že nástupy všemi dveřmi do autobusů se rozšíří na další linky. Zatím testoval provoz na linkách 519 a 705. Tam to bude fungovat i nadále a přidají se k tomu také linky z Kutnohorska 785, 805 a 481, Úvalska 423 a 686 a rovněž linka 409 na trase Velké Přílepy – Úholičky.
„Chceme cestování lidem jednak zpříjemnit, aby nemuseli stát fronty u řidiče, a jednak zrychlit odbavení a minimalizovat zpoždění,“ řekl radní Středočeského kraje Petr Borecký.
Jenže zlepšovat cestování se bude jen někde. Ještě v roce 2022 kraj tvrdil, že nástup všemi dveřmi bude možný na všech linkách. Zavádět to chtěl do roku 2025. Kvůli tomu vznikla také jednotka revizorů za 166 milionů korun.
Nástup by se dle kraje měl dále rozšiřovat, ale jen někde. „Kromě těch linek, které končí a začínají v Praze, tam to vyžaduje souhlas Prahy, která to zatím nechce,“ konstatoval Borecký. Doplnil, že pilotní provoz ukázal, že předpokládané snížení tržeb nenastalo a tržby dokonce vzrostly.
Redakce Aktuálně z Brandýska se na problematiku zeptala také organizace ROPID, která organizuje Pražskou integrovanou dopravu. Ta podle jejího mluvčího Filipa Drápala vyčíslila ztráty z tržeb z jízdného, kterou ROPID požadoval po IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje), resp. Středočeském kraji uhradit, aby se nemuselo na těchto linkách navyšovat jízdné nebo omezovat doprava.
„K této dohodě ale zatím nedošlo a Středočeský kraj, resp. IDSK se rozhodlo pilotně otestovat jiné linky vedené pouze na území Středočeského kraje,“ podotkl Drápal.
Cestující si tak ve Středočeském kraji budou lámat hlavu nad tím, u kterých linek budou moct nastoupit všemi dveřmi a u kterých nikoliv. Dopravu to tak zřejmě nezrychlí, jak zamýšleli radní, ale spíše zpomalí.
Vyjádření Středočeského kraje
Redakce požádala o vyjádření také Středočeský kraj, jehož vyjádření ale přišlo až ve středu 14. srpna. Komentář radního Středočeského kraje Petra Boreckého zveřejňujeme bez úprav.
„Na tuto problematiku se musíme podívat optikou čísel. Z prvních dat pilotního projektu totiž vyplynulo, že na jedné lince (519) došlo od začátku pilotního projektu ke zvýšení tržeb o více než 5 %. Vzhledem k malému vzorku cestujících nedokážeme určit, jestli je nárůst tržeb způsobený vyšším počtem cestujících anebo za výsledkem stojí kázeň cestujících spojená s vysokou četností kontrol revizorů.
Na druhé lince (705) od začátku května evidujeme mírný pokles podílu předplatných jízdenek o 1 až 2 % oproti měsíci dubnu, ale tento pokles je v relaci s každoročním poklesem v době prázdnin, protože tento bus funguje i jako školní bus. Z tržeb od dopravců víme, že většina cestujících s předplatnými kupóny začala využívat nástup prostředními a zadními dveřmi, konkrétně se jedná o zhruba 70 % cestujících.
Jelikož se prozatím jedná o krátký časový interval, nemůžeme tvrdit, že stávající stav vývoje tržeb (na jedné lince pokles, na druhé růst) bude pokračovat i v následujících měsících, proto potřebujeme delší časový interval, abychom mohli zjistit relevantní výstupy a daný stav vyhodnotit. Cestující též potřebují delší čas si zvyknout na tuto možnost.
V prosinci, po skončení projektu, vyhodnotíme případné ztráty na tržbách na daných linkách, neočekáváme však negativní informaci. Co se týká vyjednávání s Prahou (ROPIDem) na otevření všech dveří také na linkách vyjíždějících z Prahy a případnou úhradu ztráty tržeb systému, tak tam jde především o to, že ROPID vychází z dat 25 let starých, kdy k poklesu (výraznému) skutečně došlo. Dnes je ale jiná doba a i společnost se změnila.“
Dobrý den. Myslím si, že je správné nastupovat u řidiče.
Mohl by taky někdo řešit pozdní příjezdy řidičů.Na konečné si musí dát samozřejmě cigáro a přijede o deset minut později.Všude jsou o prázdninách výluky takže se dostat do práce včas je nadlidský výkon.Dědek co je v důchodu jede v místě kde je čtyřicítka víc jak sedmdesát a někde to vyžene na devadesát sedm mi nepřijde normální!