Kraj plánuje budování Labské cyklostezky. Lidé kritizují asfalt a kácení stromů
Středočeský kraj plánuje do konce roku 2026 postavit další části Labské cyklotrasy. Lidé z Čelákovic a okolí však kritizují záměr, který povede kolem přírodní rezervace a vyžádá si kácení stromů. Budoucí cyklotrasa propojí Nymburk – Čelákovice – Kostelec nad Labem až na hranice Středočeského kraje.
Diskuzi o současné i budoucí cyklotrase otevřeli lidé v diskuzní čelákovické skupině s dotazem, kolik se bude kácet stromů. Tazatelka měla obavy, že k zemi půjdou až stovky stromů, jelikož zamýšlená trasa povede okrajem přírodní rezervace a EVL Káraný – Hrbáčkovy tůně. Cyklostezky kolem Labe jsou již nyní, avšak v plánu je jejich rozšiřování a asfaltování podle koncepce rozvoje cyklotras Středočeského kraje 2024–2030. Plánované trasy si lze prohlédnout také v mapě.
Žena v diskuzi následně sdílela informaci od radního Středočeského kraje Petra Boreckého, který ji potvrdil, že o cyklotrase mezi Čelákovicemi a Nymburkem je již rok rozhodnuto. Asfaltování je rovněž ve hře až do šířky 4 metrů, ovšem záleží také na Povodí Labe. „Kdysi jsme jezdili též na kolech (a to nebyla taková jako teď – horské atd.). Cyklostezky byly vyježděné v lese nebo podél vody a byl to zážitek. Nikdo si určitě nestěžoval, že chce vykácet stromy a dát asfalt. Co toto je zase za módu? Mají lepší kola a chtějí jezdit po asfaltu, tak ať jezdí po silnici,“ uvedla jedna z diskutujících.

Redakce Aktuálně z Brandýska se na cyklotrasu do Nymburka, ale i jinde v Polabí, zeptala Středočeského kraje. Projekt je dle mluvčí kraje Zuzany Žídkové ve fázi stavebního řízení pro udělení společného povolení pro stavbu na stavebním úřadě města Nymburk. Povolení se pak budou vydávat ve vztahu na projednání majetkoprávních vztahů.

„Budoucí cyklostezka má tímto vytvořit souvislou linii bezmotorové přepravy určené pro chodce a cyklisty v koridoru řeky Labe jako součást významné národní a mezinárodní Labské cyklotrasy. Bude sloužit pro místní obyvatele při každodenní běžné přepravě mezi obcemi, ORP a regiony a také pro dálkovou turistiku,“ sdělila mluvčí kraje.
Dle koncepce má vést cyklotrasa po levém i pravém břehu Labe. Na pravém břehu pak skončí u lávky v Káraném a dál vede po levém břehu až do Kostelce nad Labem, odkud pokračuje opět po pravé straně do Mělníku, v němž se přesune na druhý břeh. Na obou březích Labe má cyklostezka vést od Poděbrad do Káraného.
Cyklostezka za Mělník
„Budoucí stavba naváže na již existující cyklostezku mezi Poděbrady a Nymburkem a napojí se na úseky ve výstavbě – Kostelec nad Labem – Kozly a Kozly Tuhaň. Dále po proudu kraj připravuje další stavbu mezi Tuhaň a Kly. Tím vznikne souvislá cyklostezka na Labské stezce až k hranici kraje za obec Horní Počáply,“ sdělila Žídková.
V Kostelci nad Labem kraj připravuje cyklistickou infrastrukturu na mostě přes Labe, aby se na něm dalo pohodlně projet po obou stranách mostu. Kraj čeká na stavební povolení a stavět chce v příštím roce.
Mluvčí kraje ovšem zatím neměla informace o možném kácení stromů. Šíře stezky mezi Nymburkem a Čelákovicemi zatím nebyla prodiskutována s majitelem pozemku – Povodím Labe.
„Pokud se nám podaří v určitých místech projednat s povodím zúžení stezky, bude se kácení týkat menšího počtu stromů. Kolizní stromy jsou převážně na pozemcích Povodí Labe, které počítá s kácením starších dřevin v těchto lokalitách kvůli nebezpečí pádu stromů a kvůli běžné údržbě břehů, tedy bez ohledu na existenci stavby,“ shrnula mluvčí Středočeského kraje.
Co je to Cyklistická stezka / Cyklostezka
Stavebně upravená a dopravním značením vymezená komunikace určená cyklistům, bruslařům, koloběžkářům apod., případně i chodcům. Označuje se dopravní značkou C 8a „Stezka pro cyklisty“, popř. dopravními značkami C 9a „Stezka pro chodce a cyklisty“ (se společným provozem), nebo C 10a „Stezka pro chodce a cyklisty“ (s odděleným provozem).
Co je to Cyklistická trasa / Cyklotrasa
Trasa, na níž je cyklistická doprava vedena spolu s ostatní dopravou a jež je označena nezbytným směrovým značením pro cyklisty. Pro její vedení se podle možností dává přednost stezkám pro cyklisty (všech typů), komunikacím vyhrazeným bezmotorovým vozidlům, různými způsoby zklidněným komunikacím, místním komunikacím, silnicím III. třídy s nízkou intenzitou motorové dopravy a účelovým komunikacím Cyklotrasy jsou značeny značkami IS 19d, IS 20, IS 21a, IS 21b a IS21c.